Box

Tuff träning med mycket box- & kamsportskänsla
Passet präglas av enkelhet, fight, teamkänsla och attityd. Alltid med glimten i ögat.

Cardio Mix

Ett pass i gymmet som inspirerar i din konditionsträning
Cardio mix är ett gruppträningspass som innehåller, och inspirerar till, kreativ och energifull konditionsträning på cardiomaskiner. Träningsupplevelsen i Cardio mix är glad, energifull och peppande. Tempot är högt, det känns svettigt och ösigt. Träningsintensiteten är tillåtande, det finns möjlighet att träna på sin egen nivå, både köra lite lugnare och att utmana rejält. Teamkänslan och energin känns i gruppen. Vi använder oss av alla våra Cardiomaskiner; löpband, crosstrainers, roddmaskiner och stakmaskiner. För dig som vill ha utvecklande och energifull konditionsträning tillsammans med andra i en liten grupp.

Cirkelfys

Kul, funktionellt & utmanande.
Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka, men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, Bosu, Kettlebells. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt. Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll.

Cirkelgym

Gruppträning i gymmet
Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt, men i grupp, vid olika stationer / maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna.

Core

Träna & utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans & rörlighet.
Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilitet och balans.

Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångspositioner både på golvet och i stående. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet. Core är ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, Indoor walking, jympa eller löpning. Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner

Cross

Variantionsrik uteträning där vi utmanar alla fysiska kvaliteter.

Vi blandar löpning med träning i stationer. I stationerna jobbar vi med totalövningar i 5-7 minuter. De flesta har fokus på styrka, men vi får även med balans, koordination och rörlighet. Vi jobbar med till exempel utfall, knäböj, armhävningar, situps, rygglyft, dips och upphopp.Intensiteten i stationerna och övningarna är hög. Vi strävar efter att hålla pulsen uppe på en jämn nivå genom hela passet. Som alltid kan du så klart själv bestämma svårighetsnivån på övningarna och anpassa efter din förmåga. Förflyttningarna på 2-4 minuter mellan stationerna blir återhämtning, en aktiv vila, utan att träningskänslan försvinner.

Passet är 60 minuter långt. Du behöver inte vara van löpare för att vara med.

Dans Fuego

Ösigt och hett med latinska rytmer
Dans fuego är inspirerat av latinsk musik, latinska rytmer och dansuttryck. Det är lekfullt, det är fritt och kräver ingen exakthet. Stilarna kan vara salsa, mambo, rumba, flamenco, cumbia, samba. Härma, släpp loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär.

Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra danspasset till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Enkel

Rolig, funktionell träning för dig med intellektuellt funktionshinder

Du får prova på Friskis träning i ett urval från vårt ordinarie träningsutbud, men anpassat för att det ska vara lätt att hänga med! Fokuset är att det är roligt att träna funktionellt för att må bra och få en stark och hållbar kropp. Rolig fysträning helt enkelt!

Enkelpassen erbjuds två ggr/veckan och betalas per termin om du inte vill köpa ett av våra andra kort som ger tillgång till hela vårt utbud. Terminskortet kostar 550 kr plus medlemsavgift (200 kr/kalenderår)

Flex

Dynamisk rörlighetsträning
Träna och utmana din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningen är fokuserad med dynamiska, tydliga och energifyllda övningar.

Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet.

Flex Soft

Dynamisk & mjuk rörlighetsträning
Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Eller kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i övningar för hela kroppen.

Flex Soft passar också dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

HIT

Vår tuffaste träning
HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassik fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.

Du ska vara vältränad och ha bra teknik, vara van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

Indoor Walking (IW)

Skön & funktionell konditionsträning i grupp
En gruppträningsform som  genomförs till musik på en stationär ”walker”, crosstrainer. Kliv bara  upp på ”walkern”, greppa styret och börja gå!

Indoor walking är en skön, funktionell  konditionsträning som är skonsam mot lederna eftersom redskapet delvis  avlastar kroppens tyngd. Huvudsyftet med träningen är kondition, men den  utmanar även bålstabilitet, hållning, balans och styrka för ben/höft  och armar/skuldror. I passet växlar du mellan att greppa styret eller de  två stavarna som pendlar på var sida i takt med dina steg. Du jobbar  också fritt med armarna i vissa avsnitt.

IW Intervall

Tuffare konditionsträning i intervaller
Indoor walking i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.

I Indoor walking intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen är uppbyggda utifrån ett pyramidupplägg där kortare och längre intervaller blandas.

IW Soft

Konditionsträning på en lugnare nivå
För dig som vill träna lite lugnare finns Indoor Walking Soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Indoor Walking.

LimEd17: Indoor walking Spurt – start 14 feb

distans + intervall = sant

På Limited Edition 2017 Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller. Ungefär som du kanske brukar lägga upp en skön löprunda. Bara att haka på, vi spurtar hela vägen in i mål!

Intervall Flex

Tuff konditionsträning & skön rörlighetsträning
Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet. Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

Intervall Flex är för dig som gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Inspiration med tränare, IMT

Kunskap & inspiration till individuell träning
På IMT är ni en grupp om ca 4-6 personer där ni tillsammans provar nya övningar eller redskap, eller nya sätt att träna tillsammans med en instruktör. Efter IMT har du fått med dig kunskap och inspiration för att kunna träna vidare på egen hand. IMT finns med olika inriktningar och varieras under terminen för bästa inspirationsmöjlighet för dig som motionär.
IMT finns i inriktningarna:
  • Kom igång
  • Fortsättning
  • Högintensiv träning
  • Kettlebell
  • Gymband
  • Boll/bosu

Jympa

Jympa är Friskis&Svettis egen unika träning. Varierad, funktionell och enkel att hänga med i, bland annat för att träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Ledaren väljer också själv sin musik och passen har olika personliga uttryck. Övningarna ger en allround träning i en form som är suverän. På 55 min. får du träna din styrka, kondition och rörlighet.

Jympa Soft
Är passet som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.

Jympa Bas – från grunden utan hopp
Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

Jympa medel – högre tempo med hopp
Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Junior

Juniorjympa är ösiga, fartfyllda pass där kroppsuppfattning och grundfärdigheter som styrka, kondition, balans, hållning, böj, sträck och vrid tränas i roliga övningar.

Junior är en kurs och ligger därför inte fast på schemat. Läs mer här.

LunchFys

Fysträning i grupp
Här får du utmana din styrka, stabilitet och uthållighet med funktionella övningar för hela kroppen.
Sportig träning i stationer med mycket teamkänsla och energi. Passet kan köras i salen eller på gymmet beroende på dagens upplägg.
Viss tränings vana är att föredra men övningarna kan även anpassas till nybörjare.

Löpning Kvalitetspass

Utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka
Vi strävar vi efter stor variation i tempo och belastning. Arbetsperioder varvas med återhämtning.
Löpning kvalitetspasset är ett uteträningspass som är schemalagt under säsongen april/maj till september/oktober.

Skivstång

Sportig, rak och ösig styrketräning
Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för hela kroppen.

SkivstångIntervall

Effektiv styrketräning och tuff kondition
 Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.

Spin

Individuell konditionsträning i grupp på cykel

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

Spin soft

Konditionsträning på en lugnare nivå
För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin.

Spin intervall

Tuff konditionsträning i intervallform
Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen. I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Hos oss finns Spin Korta Intervaller på shemat.

Step

Konditionsträning med koordination
Step är konditionsträning med koreograferade stegsekvenser i ett flöde på en stepbräda. Passar dig som vill utmana din koordination med pulshöjande träning till drivande musik. Ledaren sätter sin personliga prägel på passet och inspirerar till olika energi och uttryck. Svårighetsgraden anpassas till gruppen och det finns möjlighet att både förenkla och avancera koordinationen.

Träning för gravida och föräldralediga med bebis

Passet är särskilt anpassat för dig som är gravid eller nyligen fött barn, men passar alla som vill komma och träna tillsammans med bebis. Du tränar din styrka, stabilitet, kondition och balans i skonsamt sätt tillsammans med din bebis. Passet innehåller musik som är anpassat för bebisarnas känsliga öron.

Passet leds av vår PT Annika och ingår i ditt träningskort

Yoga Energy

Dynamisk, utmanande och flödande
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen form av yoga som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Yoga Energy är ett fysiskt mer utmanande och krävande pass. Du yogar i ett flöde med harmoni i andning och rörelse, och stannar ibland längre i vissa positioner för att kunna fördjupa dem. Passet är vanligtvis 75-85 minuter.

Yoga soft

Mjuk och extra hänsynsfull yoga
Yoga soft är en lugn och varsam träning som tar extra hänsyn till leder och muskler med mjuka tänjningar och yogapositioner och en medveten andning. Yoga soft passar dig som ny, ovan eller kanske känner dig stel. Eller dig som känner att ett extra lugnt, meditativt och avstressande pass är precis vad ditt sinne längtar efter. Träningen avslutas med skön avslappning. Du behöver inte ha tränat yoga innan.

Klicka på någon av bilderna så kan du se vilka ledare som leder respektive träningspass (det kan förstås komma till någon ledare i en träningsform och någon annan som har ledigt ett tag).

 

Bild13

Bild08

Bild04

Bild06

Bild05

 

Bild07

Bild09

 

Bild01

Bild14

Bild03

Bild15

Bild10

Bild02

Bild11

Bild12

 

 

 

  • Ordinarie öppettider

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.0006.0006.0006.0006.0008.3008.30
    Sista inpassering20.4520.4520.4520.4519.1517.1519.45
    Stänger21.3021.3021.3021.3020.0018.0020.30
  • Öppettider 3-30 juli (v.27-30)

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.0006.0006.0006.0006.0009.0009.00
    Sista inpassering20.1520.1520.1520.1517.1514.1519.15
    Stänger21.0021.0021.0021.0018.0015.0020.00
facebook twitter