Träning för dig som är äldre

Friskis&Svettis träning är öppen för alla, yngre som äldre, otränad som tränad. För dig som är äldre har vi också utvecklat ett speciellt utbud med utvalda pass i olika träningsinriktningar. Styrka, kondition, allround eller individuell träning i multihallen. Träning som både tar hänsyn och som utmanar.


Vårt utbud för äldre riktar sig till dig som är 65 år eller äldre och passen erbjuds ofta på dagtid då det finns gott om utrymme kring träningen, men ibland finns passen även på kvällstid.

Passen som är särskilt bra för seniorer är

Multihallen – individuell  & funktionell styrketräning och mer

I multihallen/gymmet kan du träna på alla möjliga sätt. Först och främst styrketräning, men också kondition och funktionella övningar för balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna med ett större program eller kanske ett lite mindre som komplement till din övriga träning? Vill du träna tufft eller lugnt? Våra tränare hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg.

Läs mer om styrketräning för äldre här >>

Tips om du prövar vårt övriga utbud

Självklart kan du som är äldre träna på andra pass är softpassen på samma sätt som softpassen är öppna för alla åldrar. Många av våra pass erbjuds på olika nivåer.

Den vanliga jympan, som är vår största gruppträning hittar du på soft, bas och medelnivå. Önskar du lite mer tempo och utmaning än vad du får på Jympa soft så prova Jympa bas.

Träning för alla åldrar

Vi är skapta för rörelse och vi är beroende av rörelse. Håller vi igång så underhåller vi våra fysiska förmågor. Det du gör idag kan du med stor sannolikhet göra imorgon. If you use it you don´t lose it. På engelska rimmar det till och med.

Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig, på gott och ont. Rör vi oss för lite minskar vår fysiska förmåga, men är vi aktiva så fungerar träning på samma sätt i alla åldrar: Vi bli bra på det vi tränar.

Regelbundet och allsidigt bra när man blir äldre

Ju äldre vi blir desto viktigare är regelbundenheten, hellre ett kortare pass varannan dag än ett fullspäckat pass i veckan. Vår kropps träningsbarhet som äldre är väldigt bra, men den klarar inte lika stora och plötsliga doser som när vi är yngre. Det är bättre att sprida ut träningstillfällena.

Ju mer allsidig träningen är, desto bättre. Kroppen är ett helt system och att träna med en helhetssyn främjar både vår hälsa och våra funktioner. Kondition och styrka är alltid grunden. Sedan kan man utifrån tycke och smak hitta sin allsidighet i träningen, så man också får med rörlighet, balans och koordination.

Resultaten kommer sedan på hela hälsoregistret med positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömnen, humöret, koncentrationsförmågan? Ja, vi är helt enkelt skapta för rörelse.

Visa hänsyn och anta utmaningarna

Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Bra träning bygger på både hänsyn och utmaning. Vi får helt enkelt träna smartare ju äldre vi blir. Ofta kan man behöva ta mer hänsyn till lederna samtidigt som musklerna ska utmanas för att bli starkare. Likaså när vi tränar kondition, rörlighet och balans så behöver vi utmana och ta hänsyn på samma gång för att träningen ska bli både effektiv och skonsam.

Aldrig för sent

Kom ihåg, det är aldrig för sent. Träning fungerar i alla åldrar. Så länge vi lever kan vi träna, bygga upp och förbättra våra funktioner och vår kapacitet. Träning kan till och med vara extra tacksamt när vi är äldre. Marginalerna minskar med åren och träning ger oss möjlighet att fortsätta vara aktiva på det sätt vi önskar. Lite träning kan göra stor skillnad. Inte minst tack vara att vi har kul och mår bra tillsammans med andra på träningen.

 

Träning för äldre

  • Ordinarie öppettider

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.0006.0006.0006.0006.0008.3008.30
    Sista inpassering20.4520.4520.4520.4519.1517.1519.45
    Stänger21.3021.3021.3021.3020.0018.0020.30
  • Öppettider 3-30 juli (v.27-30)

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.0006.0006.0006.0006.0009.0009.00
    Sista inpassering20.1520.1520.1520.1517.1514.1519.15
    Stänger21.0021.0021.0021.0018.0015.0020.00
facebook twitter