Träning för dig som tonåring


Träning i gym/multihall

Du som tonåring är varmt välkommen att träna med oss i både gruppträning och i  gym/multihall. Medlems- och träningskort köper du tillsammans med målsman. Du behöver inte ha med dig en förälder när du tränar, men det dock finns fler fördelar att träna med en mamma eller pappa. Ni kan tillsammans se till att du tränar effektivt och skonsamt.

Innan du börjar träna i vårt gym/multihall behöver du gå kursen Gym tonår. Som är en introduktionskurs i en mindre grupp, på max 6 personer, som består av två kurstillfällen. Tillfälle 1 och Tillfälle 2. Kursen riktar sig till ungdomar som är mellan 13–15 år (upp till 19 år), som vill komma igång med styrketräning i gymmet. Båda tillfällen är 60 min långa och hålls med en veckas mellanrum.

Gym Tonår

Målsättningen med introduktionskursen är att du ska kunna träna styrketräning i gymmet på egen hand. Under de två olika tillfällena kommer vi att gå igenom:

Tillfälle 1 Under första tillfället lär du dig hur du kan värma upp kroppen på gymmet, samt styrketräning med speciellt utvalda övningar, tillsammans med en utbildad tränare. Du kommer även att få ett träningsprogram.
Tillfälle 2 Under tillfälle två, repeterar vi träningsprogrammet och lär oss om rörlighetsträning. Vi går även igenom vilka trivselregler vi har i gymmet på Friskis&Svettis Södertälje.

För att du som är 13-15 år ska kunna träna i gymmet på egen hand, ska du ha deltagit både Gym tonår tillfälle 1 och tillfälle 2.Efter tillfälle 2 kommer du att få ett intyg som du tar med dig vid köp av träningskort.

Träningskortet köper du tillsammans med en målsman.

Träningsråd till dig som är 13 – 15 år

  1. Träna det du tycker är roligt. Se till att du blir guidad om vilka möjligheter som finns att välja på. Det du inte visste fanns kanske blir det roligaste.
  2. Utnyttja bredden i utbudet. Utmana hela din kropp och träna allsidigt. Variera styrketräning med konditions- och rörlighetsträning. Det mår din kropp bra av.
  3. Ge dig tid för träning. Utmana dig successivt både i antal träningspass och träningstid men också med tyngre och tuffare belastningar. Kroppen behöver tid för att bygga upp sig och bli starkare. På så sätt undviker du skador.
  4. Träna smart. Se till att få hjälp med tekniken och sjysst genomförande av alla övningar.
  5. Fråga oss. På Friskis&Svettis finns många tränare & ledare. Vet du inte vad eller hur du ska göra, tveka inte att be om hjälp.

Träning på gruppträning

Från 13 år tränar du också på egen hand på gruppträningspassen. Medlems- och träningskort köper du tillsammans med målsman. På spinning och Indoor Walking måste du vara minst 145 cm lång.

  • Öppettider

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.0006.0006.0006.0006.0008.3008.30
    Sista inpassering20.4520.4520.4520.4519.1517.1519.45
    Stänger21.3021.3021.3021.3020.0018.0020.30
  • Barnpassning

    Välkommen att lämna dina barn hos oss på vår barnpassning, när du tränar. Vi har två tillfällen under veckan då vi har bemannad barnpassning.

    Nu har barnpassningen sommaruppehåll, de bemannade passen är tillbaka 1 september.

    Ditt barn är självklart välkommen till barnrummet under hela sommaren, med dig som förälder som ansvarig.

facebook twitter